ClueBot NG Report Interface

// Viewing 1683446

Navigation

ID: 1683446
User: Isabellabean
Article: Mint Press News
Diff:
(took out the self promoting blah blah)
(applied neutral perspective)
Line 1: Line 1:
 
{{Italic title}}
 
{{Italic title}}
 
{{Infobox website
 
{{Infobox website
| name = ''Mint Press News''
+
| name = ''MintPress News''
 
| logo =
 
| logo =
 
| logocaption =
 
| logocaption =
Line 19: Line 19:
 
| author =
 
| author =
 
| editor =
 
| editor =
| launch_date = 2012
+
| launch_date = 2013
 
| alexa =
 
| alexa =
 
| revenue =
 
| revenue =
Line 26: Line 26:
 
}}
 
}}
   
'''''MintPress News''''' (MPN) is an American [[news website]] which launched in February 2013, based in [[Minnesota]].<ref>[http://www.presstv.com/detail/2013/09/23/325635/us-reporter-threatened-by-Saudi-Arabia/ Press TV ]</ref>
 
  +
'''''MintPress News''''' (MPN) is an American [[news website]] "independent online journalism start-up providing issue-based-original reporting, in-depth investigations and thoughtful analysis of the most pressing topics facing our nation through the lens of social justice and human rights." MPN is based in Minneapolis, MN and journalists and editors for the site are based across the nation and several countries in Europe, Africa, and the Middle East. Masthead includes former veteran journalists and editors who have worked for the BBC,Reuters, the Associated Press, United Press International, the New York Times, Dier Spiegal, PRI and many more.
  +
  +
MPN offers coverage of national politics and policy, civil liberties, the war on drugs, foreign affairs, energy, lifestyle, culture, technology and the environment, according to the website.
  +
  +
MPN has extensive coverage of fracking, marijuana legislation, and US foreign policy - where the journalism start up found itself in an international reporting controversy over Syrian chemical weapons.
   
 
==History==
 
==History==
Mint Press News was founded in January 2012 by Mnar A. Muhawesh, a Minnesota-born daughter of Palestinian immigrants, and journalism graduate of [[St. Cloud State University]]. MPN said it was a for-profit “regular news organization,” with an initial three-year break-even business plan based on advertising.<ref name=Brauer/> In January 2012 MPN's investors were said to be unnamed "retired businesspeople" described by ''[[MinnPost]]'' as "unfortunate for a journalism operation fighting alongside people seeking transparency."<ref name=Brauer>David Brauer, ''[[MinnPost]]'', 18 January 2012, [http://www.minnpost.com/david-brauer-blog/2012/01/who-mintpress-and-why-are-they-doing-all-hiring#94-34403 Who is MintPress and why are they doing all this hiring?]</ref> A "key adviser" of MPN is the editor's father-in-law Odeh Muhawesh, a businessman and adjunct theology professor at the [[University of St. Thomas (Minnesota)|University of St. Thomas]], a [[Catholic]] liberal arts university in the [[Twin Cities]].<ref name=Brauer/><ref>[[University of St. Thomas (Minnesota)|University of St. Thomas]], [http://www.stthomas.edu/theology/faculty/omuhawesh.htm Muhawesh, Odeh]</ref> Odeh Muhawesh is a businessman who serves as Chairman and Chief Executive Officer of Stratika, as well as served as Chief Executive Officer and President of RPM Intelligence, 'an accomplished executive with a strong record of growing revenue and developing competitive products for software and services companies',<ref> [http://investing.businessweek.com/research/stocks/private/person.asp?personId=372993&privcapId=890413 according to Bloomberg businessweek.]</ref> On the about us page for MintPress, it states that a media advisory board will be posted soon and does not list Odeh Muhawesh as part of the their masthead since July 2013. In 2013 in an email to [[BuzzFeed]], Mnar Muhawesh said she was financing Mint Press alone.<ref>Rosie Gray and Jessica Testa, [[buzzfeed]], 1 October 2013 [http://www.buzzfeed.com/rosiegray/the-inside-story-of-one-websites-defense-of-assad The Inside Story Of One Website’s Defense Of Assad]</ref>
+
MintPress News was founded in January 2012 by Mnar A. Muhawesh, a first generation American and daughter of Palestinian-American parents. Muhawesh is also a speaker on responsible journalism, sexism and media start-ups, and is a journalism graduate of [[St. Cloud State University]]. In an interview with local online blog MinnPost, Muhawesh said the Arab Spring and Occupy Wall Street inspired her to start the organization. "We want to ask more questions about policies, social issues, how we can rebuild this country," Muhawesh said. MPN said it was a for-profit “regular news organization,” with an initial three-year break-even business plan based on advertising. <ref name=Brauer/> In January 2012, before the launch of the website, Muhawesh also told MinnPost she found investors to fund the journalism start up, but in an email to Buzzfeed in 2013, Muhawesh said she is financing the business through personal and business loans.<ref name=Brauer>David Brauer, ''[[MinnPost]]'', 18 January 2012, [http://www.minnpost.com/david-brauer-blog/2012/01/who-mintpress-and-why-are-they-doing-all-hiring#94-34403 Who is MintPress and why are they doing all this hiring?]</ref> A business adviser of MPN is Odeh Muhawesh,the editor's father-in-law, who has "managed and sold several multimillion-dollar businesses and serves as CEO for education company Scorant" and Software company Stratika, has valuable ties to the business community. Muhawesh says her "father in law's Minnesota business connections allowed her to raise her start-up capital, which is currently covering all of Mint Press’s costs," [http://www.cjr.org/news_startups_guide/2012/03/mint-press-news.php according to Colombia Journalism Review] and Bloomberg Business week,<ref> [http://investing.businessweek.com/research/stocks/private/person.asp?personId=372993&privcapId=890413 according to Bloomberg businessweek.]</ref> On the about us page for MintPress, it states that a media advisory board will be posted soon, but no longer lists Odeh Muhawesh.
  +
  +
  +
==Controversial Syria Reporting==
  +
On 29 August 2013, an MPN article bylined to MPN Amman, Jordan correspondents Dale Gavlak and Yahya Ababneh reported that [[Syrian rebels]] and local residents in [[Ghouta]], [[Syria]] alleged in interviews that the [[Al-Nusra Front]] was responsible for the [[2013 Ghouta chemical attacks|chemical weapons incidents in Ghouta]]; those interviewed claimed that weapons had been delivered to untrained fighters and "some of the fighters handled the weapons improperly and set off the explosions."<ref>''Mint Press News'', "EXCLUSIVE: Syrians In Ghouta Claim Saudi-Supplied Rebels Behind Chemical Attack," Aug. 29, 2013. http://www.mintpressnews.com/witnesses-of-gas-attack-say-saudis-supplied-rebels-with-chemical-weapons/168135/</ref> Gavlak later told [[Brown Moses Blog]] that "Despite my repeated requests, made directly and through legal counsel, they have not been willing to issue a retraction stating that I was not the author. Yahya Ababneh is the sole reporter and author of the Mint Press News piece."<ref>[[Brown Moses Blog]] Gavlak later told Brown Moses that she acted as an editor to Yahya Ababneh. The editor Mnar Muhawesh issued a public statement refuting Gavlak's claim, stating that Gavlak was a co-author but is being pressured to retract because of mounting pressure on her from "third parties", and that Yahya was receiving pressure from Saudi actors. Muhawesh also said that she and the journalism organization stand by Dale and Yahya. Gavlak [http://thelede.blogs.nytimes.com/2013/09/21/reporter-denies-writing-article-that-linked-syrian-rebels-to-chemical-attack/?_php=true&_type=blogs&_r=0 told the New York Times], that the Associated Press, her other employer, suspended her over the report but stands by the reporting.
  +
  +
Gavlak had been a weekly correspondent to Mint Press News, writing for the online new magazine since March 2013 <ref>{{cite web|title=Author : Dale Gavlak|url=http://www.mintpressnews.com/author/dale-gavlak/|accessdate=25 September 2013}}</ref>
   
On 29 August 2013, an MPN article bylined to MPN contributors Dale Gavlak and Yahya Ababneh reported that [[Syrian rebels]] and local residents in [[Ghouta]], [[Syria]] alleged in interviews that the [[Al-Nusra Front]] was responsible for the [[2013 Ghouta chemical attacks|chemical weapons incidents in Ghouta]]; those interviewed claimed that weapons had been delivered to untrained fighters and "some of the fighters handled the weapons improperly and set off the explosions."<ref>''Mint Press News'', "EXCLUSIVE: Syrians In Ghouta Claim Saudi-Supplied Rebels Behind Chemical Attack," Aug. 29, 2013. http://www.mintpressnews.com/witnesses-of-gas-attack-say-saudis-supplied-rebels-with-chemical-weapons/168135/</ref> Gavlak later told [[Brown Moses Blog]] that "Despite my repeated requests, made directly and through legal counsel, they have not been willing to issue a retraction stating that I was not the author. Yahya Ababneh is the sole reporter and author of the Mint Press News piece."<ref>[[Brown Moses Blog]], 20 September 2013, [http://brown-moses.blogspot.co.uk/2013/09/statement-by-dale-gavlak-on-mint-press.html?m=1 Statement By Dale Gavlak On The Mint Press Article "Syrians In Ghouta Claim Saudi-Supplied Rebels Behind Chemical Attack" ]</ref> Gavlak later clarified that she had "served as an editor of Ababneh's material in English as he normally writes in Arabic. ... There was no communication by Mint Press News to Ms. Gavlak that it intended to use her byline. Ms. Muhawesh took this action unilaterally and without Ms. Gavlak's permission."<ref>{{cite web|last=Moses|first=Brown|title=The Weekend's Developments In The Mint Press Saga|url=http://brown-moses.blogspot.com/2013/09/the-weekends-developments-in-mint-press.html|accessdate=25 September 2013}}</ref> Gavlak had been a regular writer and contributor to Mint Press News, writing for the online new magazine since March 2012<ref>{{cite web|title=Author : Dale Gavlak|url=http://www.mintpressnews.com/author/dale-gavlak/|accessdate=25 September 2013}}</ref>
 
   
Gavlak ended her relationship with MPN.<ref>Mitchell Prothero / McClatchy Foreign Staff, [[Sacramento Bee]], 21 September 2013, [http://www.sacbee.com/2013/09/21/5756028/ap-freelancer-says-report-of-rebel.html AP freelancer says report of rebel chemical weapons use not hers]</ref> Additionally, citing issues of credibility and accuracy following the Ghouta article controversy, journalists Steve Horn and [[Patrick O. Strickland]] left MPN.<ref>{{cite web|last=Gray|first=Rosie|title=The Inside Story of One Website's Defense of Assad|url=http://www.buzzfeed.com/rosiegray/the-inside-story-of-one-websites-defense-of-assad|work=BuzzFeed|publisher=BuzzFeed|accessdate=30 October 2013}}</ref> The MPN report had been "widely circulated"<ref>Bryant Jordan, 10 September 2013, [[military.com]], [http://www.military.com/daily-news/2013/09/10/white-house-mum-on-rebel-chem-weapons-use.html White House Mum on Rebel Chem Weapons Use]</ref> and cited among others by [[Military.com]], the [[Voice of Russia]], [[Press TV]], Spanish newspaper ''[[ABC (newspaper)|ABC]], ''[[ConsortiumNews.com]] and [[Infowars.com|InfoWars]].<ref>[[Voice of Russia]], 30 August 2013, [http://voiceofrussia.com/news/2013_08_30/Syrian-rebels-take-responsibility-for-the-chemical-attack-admitting-the-weapons-were-provided-by-Saudis-1203/ 'Syrian rebels take responsibility for the chemical attack admitting the weapons were provided by Saudis' - source ]</ref><ref>[[infowars.com]], 30 August 2013, [http://www.infowars.com/exclusive-syrians-in-ghouta-claim-saudi-supplied-rebels-behind-chemical-attack/ EXCLUSIVE: Syrians In Ghouta Claim Saudi-Supplied Rebels Behind Chemical Attack]</ref><ref>Lisa Pease, [[ConsortiumNews.com]], 4 September 2013, [http://consortiumnews.com/2013/09/04/the-still-sketchy-intel-on-syria/ The Still-Sketchy Intel on Syria]</ref><ref>[[Press TV]], 1 September 2013, [http://www.presstv.ir/detail/2013/08/30/321260/syria-militants-use-saudisupplied-gas/ Saudi Prince Bandar behind chemical attack in Syria: Report]</ref><ref>''[[ABC (newspaper)|ABC]]'', 2 September 2013, [http://www.abc.es/internacional/20130831/abci-siria-quimicas-rebeldes-201308311738.html Una colaboradora de AP afirma que el ataque en Damasco fue obra de los rebeldes]</ref> [[Fairness and Accuracy in Reporting]] initially characterized the article as "honest about the limits of its knowledge", but after Gavlak's comments dissociating herself from the story wrote that "with the allegations of unprofessional behavior on the part of Mint Press News, there's little reason to take the Mint Press story seriously."<ref>[[Fairness and Accuracy in Reporting]], "[http://www.fair.org/blog/2013/09/01/which-syrian-chemical-attack-account-is-more-credible/ Which Syrian Chemical Attack Account Is More Credible?]", 1 Sept 2013 with undated update 20 September 2013.</ref> Bridget Johnson on [[PJ Media]] had previously described MPN as having "anti-U.S. and anti-Saudi links, as well as ties to the Occupy movement."<ref>Bridget Johnson, [[PJ Media]], 31 August 2013, [http://pjmedia.com/tatler/2013/08/31/shia-advocacy-journalism-behind-story-claiming-saudis-gave-rebels-chemical-weapons Shia ‘Advocacy Journalism’ Behind Story Claiming Saudis Gave Rebels Chemical Weapons]</ref> Later in September, journalist [[Brian Whitaker]] raised questions about the Ababneh byline, writing that "If Yahya Ababneh and Yan Barakat are indeed the same person, the question arises as to why Mint Press called him Ababneh rather than Barakat (which is the name he appears to have used for his other writing)", and noting that a comment on the [[Daily Mail]] website in the name of Yan Barakat had been left on 28 August, which had given the essence of the MPN story with the additional detail that he had first been alerted to the story by a Russian.<ref>[[Brian Whitaker]], 22 September 2013, [[al-bab.com]], [http://www.al-bab.com/blog/2013/september/yahya-ababneh-exposed.htm#sthash.hGf3YY10.msMRhaiB.dpuf Yahya Ababneh exposed]</ref><ref>Dan Murphy, ''[[Christian Science Monitor]]'', 23 September 2013, [http://www.csmonitor.com/World/Security-Watch/Backchannels/2013/0923/Syrian-rebels-and-chemical-weapons-a-disinformation-operation Syrian rebels and chemical weapons: a disinformation operation?]</ref> In November 2013 Mint Press said it was standing by the story, and that Ababneh had told it he was under pressure from Jordanian police and others to retract his story.<ref>Mnar Muhawesh, Mint Press News, 13 November 2013, [http://www.mintpressnews.com/mnar-muhawesh-letter-to-readers-dale-gavlak-yahya-ababneh-syria-exclusive/172625/ Letter To Our Readers]</ref> Asked about the Mint Press News story [[Åke Sellström]], Chief UN weapons inspector in Syria remarked ; "They are famous for 1001 Arabian Nights Stories." <ref>[http://www.cbrneworld.com/_uploads/download_magazines/Sellstrom_Feb_2014_v2.pdf crbneworld February 2014]</ref>
 
   
 
== References ==
 
== References ==
Reason: ANN scored at 0.915575
Reporter Information
Reporter: Mark (anonymous)
Date: Wednesday, the 11th of May 2016 at 09:38:46 PM
Status: Reported
Wednesday, the 11th of May 2016 at 09:38:46 PM #104267
Mark (anonymous)

hx9OSY http://www.y7YwKx7Pm6OnyJvolbcwrWdoEnRF29pb.com

Username:
Comment: